Turvaline e-pood. Kohaletoimetamine 2-3 tööpäeva. Tasuta saatmine, tasuta tagastus 14 päeva jooksul. 2 aastat garantiid!

EHEDUS. Doris Kareva mõtisklus ehetest ja ehtekunstist

WildWomani armas klient Doris Kareva on saatnud meile aastalõputervituseks ilusa keelelise mõtiskluse. Kutsumegi nüüd igat ehtefänni hetkeks aega maha võtma, et mõni minut ehete ja eheduse üle meeliskleda... Kas ei ole huvitav, et see, mille poole naistena püüdleme – olla terviklikud ja täiuslikud ja ehedad –, ongi just täpselt seesama, mida sõna 'ehe' väljendab?

Doris Kareva luulekogu "DEKA. Ilmunud ja ilmumata luulet 1975-2007". Foto: Terje Talpsepp

Sõna ‘ehe’ olevat eesti keelde laenatud keeleuuenduse ajal ligi sada aastat tagasi soomlastelt. Nende eheä tähendab tervet, ehedat, ühtlast ja täiuslikku. Ka eesti keeles peetakse ehedaks seda, mis on kas keemiliselt puhas, ühest ainest koosnev, vahetu või rikkumatu.

Võluvalt isepäine oma käändumatuses on sõna ‘eht’ – otsene vaste saksa sõnale echt – võltsimata, siiras, loomulik, tõeline, õige, tüüpiline, puhas ja ehtne. Etümoloogiliselt on sellega seotud ka alamsaksa echte – seaduslikust abielust sündinud, abieluline, seaduspärane; ehk siis igapidi õige ja aus. Aga ehtsus on enamasti ka kompromissitu – ja võib olla isegi eluohtlik. Iga eht südamelöök / purustab ära mind põrmuni, / viskab maha mind surmani / iga eht südamelöök, kirjutab Juhan Liiv.

Ehtimine iseenesest, huvitav küll, on hoopis teist ja usutavasti märksa vanemat algupära. Eesti keeles tähendab see niihästi ‘kaunistamist’ kui ‘valmis seadmist’ või ‘sättimist’; sama tüvega sõnu leidub paljudes soome-ugri keeltes. Lisaks ‘riietumisele’ liivi keeles märgib see ka ‘jõudmist’ ajalises mõttes nii vadja, soome, isuri, karjala, lüüdi, saami, vepsa kui komi keeles. Lüüdi ehťidä ja saami astat tähendavad ka ‘aega saamist’. Tõepoolest, ehtimine on tähtis tegevus, mida ei tohi toimetada uisapäisa. Ehtimiseks tuleb aega võtta, et vaimus valmistuda seda väärivaks sündmuseks; pruudi ehtimise rituaal on mõneski kultuuris vähemasti päevapikkune.

Nii on ehtimine mõnes mõttes ka ehitamine – ehk lobedamas kõnepruugis “üles löömine”. Mari keeles tähendabki ə̑štaš 'tegema, valmistama, looma, töötama'. Küllap selle nimel, et ära hoida Aunuse karjala ehtie kõrvaltähendust ‘ootamatult haigestuda', vepsa ehťťä – ‘oma nina toppida’ või ka ‘valutada’, või hoidku taevas, hoopis komi ešti̮ni̮ , mis viitab lõppemisele, suremisele. Sellisel puhul on põhjust mõelda ehtest ennekõike kui talismanist, kaitsemaagia rakendamisest.

Ühe seletuse järgi võib ehtimise puhul olla tegu vana balti laenuga - eelbalti jehg-i̯e, jehg-i̯o – mille tänapäevased vasted on läti jēgt 'aru saama, mõistma' ning leedu jėgti 'võima, suutma'. Kui nii, siis oleksid kaugemate sugulaskeelte vasted erandlikult laenatud hoopis läänemeresoome keeltest – aga nagu jääb üldjuhul nähtamatuks ja salapäraseks seeneniidistik, ei ole alati lõpuni selge ka aegadetagune keeleniidistik.

Huvitav on see, et ühtpidi oleks ehedus ja ehitus, ehteisse seatus otsekui vastandid – ja küllap mõnes mõttes ongi, nagu erineb karjapiiga ja kuninganna kaunidus. Aga huvitav on ka see, et nii üks kui teine, ehk siis ehe oma mõlemas tähenduses on lähedalt seotud iluga. Kui uuesti etümoloogiasse süveneda, siis kasvab ilu mõiste kahte harru. Kui vadja, soome, isuri ja vepsa ilo on üksmeelselt tulvil rõõmu, lõbu ja lusti, pidutuju ja naerukaja, siis kõneleb liivi ilā pigem iseloomust, olemusest või loomusest ja saami âllo vihjab pigem soovile või kalduvusele. Ja jälle ei ole siin tegelikult vastuolu, sest mõni inimene ongi loomuldasa lustlikum ja rõkkavam kui teine, rõõmu ja lõbu endale meelepärasel viisil igatseb oma ellu aga vist küll igaüks.

Ehk on selle soovi varjamatu väljendus just see, mis ilmutab end ehedusena? Ja ehk on iga ehe rituaalne võluvahend selleks, et – läänemeresoome tüvedele toetudes – rohkem mõista ja suuta? Kindlasti on tõelise ehte tähendus palju sügavam ja võimsam kui kandjat lihtsalt kaunistada või tähelepanu äratada. Juba ehedad kivimid ise kätkevad maapõue salajast jõudu, nad talletavad ja mäletavad aastatuhandeid. Ja annavad oma teadmist edasi neile, kel on sünnipärast annet – aga ennekõike pikka meelt võtta aega, et kivisid kuulatada.

Ehtekunstniku töö sarnaneb luuletaja või võluri omale. Ehe võib olla nii talisman kui relv. Ja nii nagu ilu on alati lõpuni sõnastamatu, sisaldub enamasti ka igas käsitööehtes lisaks nähtavale veel mõndagi nähtamatut. Mis on küll selle meistri mõttes, kes selliseid riistu taob.. .? meenuvad Paul-Eerik Rummo laulusõnad “Viimses reliikvias”. Ainult ehedus, vahetus, meelepuhtus tunneb nii taotu kui tavatu tähenduse ära, vaikimisi kummardades loomise müstilist jõudu ja ilu.

Veel Wildwomani lugusid

  1. Uuem lugu Mõeldes naistele, kellel on hetkel raske...

    Mõeldes naistele, kellel on hetkel raske...

    Kõigile meile WildWomani naistele läheb väga korda perevägivalla teema. Sel aastal on ajakirjanduses sellest tänuväärselt palju palju räägitud – need on lood, mis tunduvad 21. sajandi kohta uskumatult brutaalsed, ning kogemused, mida ei vääri ükski inimhing.

    Loe edasi
  2. Lugesid just seda EHEDUS. Doris Kareva mõtisklus ehetest ja ehtekunstist

    EHEDUS. Doris Kareva mõtisklus ehetest ja ehtekunstist

    WildWomani armas klient Doris Kareva on saatnud meile aastalõputervituseks ilusa keelelise mõtiskluse. Kutsumegi nüüd igat ehtefänni hetkeks aega maha võtma, et mõni minut ehete ja eheduse üle meeliskleda... Kas ei ole huvitav, et see, mille poole naistena püüdleme – olla terviklikud ja täiuslikud ja ehedad –, ongi just täpselt seesama, mida sõna 'ehe' väljendab?

  3. Vanem lugu Naiste lood. Kätlin Hallik

    Naiste lood. Kätlin Hallik

    Roll avalikus elus: saatejuht, kabareetantsija, "Tipp-modell" saate võitja, modell

    Naiselik salarelv: naeratus

    Lemmikehted: Ehetes väärtustan alati kvaliteeti ja nii on lemmikud ehted tihti kullatud ja poolvääriskividest.

    Loe edasi
Vaata kogu Wildwomani blogi